Wat LaSanne (w)eet: tussendoortjes

Met alleen een ontbijt, lunch en avondmaal red ik het niet op een dag: ik heb ook echt m’n tussendoortjes nodig. Tussendoortjes vind ik bovendien ook leuk en gezellig klinken ;) het zijn kleine hapjes lekkers om de kleine trek te stillen. Maar dan graag wel zo gezond mogelijk natuurlijk! Vandaag deel ik dus met jullie welke fijne healthy tussendoortjes ik graag eet.

Fruit – met stip op nummer 1! Fruit eet ik het liefste in de ochtend. Ik heb ooit ergens gelezen dat het vanwege de suikerpiek beter is om fruit ’s ochtends te eten en niet in de middag of avond omdat je dan die piek niet meer nodig hebt. Ik vond dat wel een goede theorie en het ’s ochtends fruit eten werd een gewoonte. Per dag eet ik 2 á 3 stuks fruit, meer is namelijk echt niet nodig. Ik eet graag appels, peren, sinaasappels, grapefruits, bananen, aardbeien, druiven…

Noten en Notenrepen – dat noten gezond zijn wisten we natuurlijk al, dus zo ook zelfgemaakte notenrepen. Noten bevatten allerlei gezonde vetten en het knabbelt altijd zo lekker weg. Zeker voor noten geldt: met mate te nuttigen (zoals eigenlijk voor al het eten wel geldt), want het zijn toch weer vetten hè ;)

Wat LaSanne (w)eet: tussendoortjes

Gedroogd fruit – gedroogde vruchten bevatten goede stoffen, zoals ijzer (in pruimen) en natuurlijke suikers (die we ook gewoon nodig hebben). Het ene gedroogde fruit schijnt wel weer gezonder te zijn dan het andere, vanwege de ‘snelle suikers’. Zo schijnen abrikozen en pruimen beter te zijn dan dadels en rozijnen. Dus ook hierbij geldt: nuttig met mate. Ik vind gedroogde vruchten lekker in combinatie met noten.

Extra pure chocolade – als ik ergens blij mee ben is het toch zeker wel het feit dat cacao gezond is, en zelfs een superfood genoemd wordt!  Dus kom maar door met die extra pure chocolade! In het begin is zo’n stukje 80 % choco misschien nog veel te bitter, maar daar wen je echt aan. Ik vind nu ‘normale’ pure chocolade al echt  te zoet ;) Extra pure chocola vind ik erg lekker in combinatie met wat fruit of noten.

Wat LaSanne (w)eet: tussendoortjes

Snackgroente – dit eet ik erg graag als tussendoortje in de middag: stukken paprika, rauwe bloemkool, komkommer, radijsjes, tomaatjes, wortels. Lekker om weg te knabbelen en natuurlijk erg gezond!

En verder lekker als tussendoortje? Kleine meergranen-crackertjes met avocado of hummus,  of een rijstwafel met komkommer en kiemen, maar ook een gebakken of gekookt eitje zijn lekker om tussendoor te nemen. Als zoetere opties, heb ik nu al een aantal keren gezonde muffins gemaakt met havermout. En natuurlijk kun je popcorn in een verantwoorde versie maken (met kruiden).

Wat LaSanne (w)eet: tussendoortjes

 

 

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.