Wat LaSanne (w)eet: ontbijt

Wat LaSanne (w)eet: ontbijt. De dag beginnen met een fijn ontbijt: dat sla ik niet over! Zodra ik wakker word, heb ik zin om iets te eten én daarbij een kop koffie te drinken. De ene keer ontbijt ik iets uitgebreider dan de andere keer, maar mijn ontbijt overslaan doe ik nooit. Daarom start ik vandaag in dit item waarin ik met jullie deel wat ik zoal eet, met het ontbijt. Ik probeer zoveel mogelijk te variëren, maar het hangt ook echt van mijn mood af. Soms ontbijt ik 3 keer per week met een smoothie, en soms ook een week helemaal niet. Zo in de wintermaanden heb ik bovendien meer zin in warme gerechten, dus de dag beginnen met een fijne kom havermoutpap vind ik heerlijk.

Havermoutpap – Een kom havermoutpap is voedzaam én erg gezond. Bovendien: het vult voor langere tijd. Havermoutpap eet ik nooit naturel, het variëren met toevoegingen vind ik juist zo leuk en lekker. Je kunt de pap elke dag weer een andere ‘smaak’ geven. Ik ben dol op havermoutpap met rozijnen, geraspte appel en kaneel. Maar ook kruiden zoals Ras el Hanout en kardemom vind ik er lekker in. Gedroogde vruchten zoals pruimen of abrikoos, of fijngehakte noten, of vers fruit… tja ik kan nog wel even doorgaan… kortom: een perfect ontbijt dus!

Smoothies – Als ik mijn dag niet zo zwaar wil beginnen, dan kies ik voor een smoothie. Ik merk wel dat ik sneller weer honger krijg dan wanneer ik bijvoorbeeld ontbijt met een kom havermoutpap, maar dat hoeft geen probleem te zijn. Ik pas mijn tussendoortjes en lunch daar dan weer op aan. Een smoothie vind ik perfect als ik weinig tijd heb, én een kickstart wil hebben. In de smoothie verwerk ik het liefste zowel fruit als groente. Wat hierin de beste verhoudingen zijn, moet je even ontdekken. Groente in de smoothie is lekker, maar het moet niet overheersend worden (dat vind ik althans ;)). Fijne combi’s vind ik: bosvruchten (uit de vriezer), appel of peer, een halve of hele banaan met wortel, Romana sla of kool. Voor wat meer vulling voeg ik nog wat havermoutvlokken, lijnzaad en eventueel wat geraspte kokos toe. En ook bij smoothies vind ik het zo geniaal: variëren kan oneindig!

Ontbijtpannenkoekjes – ik hou echt van pannenkoeken! En des te leuker vind ik het dan om deze in een healthy variant te maken. Ook hierbij geldt: variëren en uitproberen. Ik vind amandelmeel erg fijn om te gebruiken, dit houdt het beslag mooi luchtig en licht. Bovendien gebruik je dan ook minder bloem (hoewel ik altijd speltmeel gebruik). Ik kies bij pannenkoeken eerder voor zoet, dan voor hartig. Dus pannenkoekjes met appel, peer, kokos of honing vind ik echt jummie. Maar een hartige twist zie ik ook wel voor me, bijvoorbeeld met Provençaalse kruiden en tomaat…

Wat LaSanne (w)eet: ontbijt

Ei-banaan pannenkoekjes – supersimpel, voedzaam én gezond: pannenkoekjes maken van een geklutst ei met geprakte banaan. Neem 1 ei en 1 banaan, en prak/kluts/meng elkaar (de staafmixer gebruiken is nog makkelijker). Bak met een beetje (kokos)olie in de pan op laag vuur tot een mooie pannenkoek. Serveren met wat honing en kokos en klaar is je ontbijt. Ook hier wederom weer tal van variaties mogelijk. Denk aan wat bosvruchten, appelcompote (zelfgemaakt), gehakte noten of kruiden zoals kaneel en Ras el Hanout…

Yoghurt met fruit – volgens de Voedselzandloper kunnen we ook zuivel beter laten staan. Ik heb echter gemerkt dat het me echt goed kan doen om af en toe een kom yoghurt leeg te lepelen, bijvoorbeeld na het sporten, of als ontbijt. Ik ‘mag’ dus van mezelf gewoon zuivel nemen, al is dat vooral niet teveel (max 2 keer per week), en dan zeker naturel en mager. Dus gewone biogarde met wat fruit: heerlijk! En ook weer erg snel klaar te maken en handig om mee te nemen.

Wat LaSanne (w)eet: ontbijt

Granola of muesli – zelfgemaakte granola, wam uit de oven met wat vers fruit en wat biogarde: het perfecte verwen-ontbijt! Als ik een kom yoghurt als ontbijt neem, vind ik dit echter toch niet altijd voldoende als echt vullend ontbijt. Ik voeg dan graag wat muesli of granola toe. Deze beiden maak ik natuurlijk zelf en is een mix van kokos, zonnebloempitjes, gehakte noten, lijnzaad, havervlokken, een snuf kaneel en rozijnen. Perfect om in een grotere hoeveelheid te maken en te bewaren.

In het volgende item van Wat LaSanne (w)eet, deel ik mijn favoriete tussendoortjes met jullie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.