Wat LaSanne (w)eet: lunch

Na een weekend zonder taart of koekjes bakken (hoe is het mogelijk??), is het nu weer tijd voor het vervolg op het item “Wat LaSanne (w)eet”. En vandaag staat de lunch centraal! Ik streef er altijd naar om de lunch de grootste maaltijd van de dag te laten zijn. Ik heb ook wel eens gelezen dat je juist veel moet ontbijten (om je dag goed te beginnen), daarna een goede lunch, maar al minder stevig dan het ontbijt. En tot slot een kleine avondmaaltijd. Ik begrijp deze theorie wel maar vind het niet altijd even praktisch. Ik wil graag veel groente eten en vind de lunch daarvoor het beste moment.

Salade – Ook op koude winterse dagen vind ik een salade als lunch ideaal. Vaak maak ik de avond van tevoren al m’n bakje sla ’to go’ voor de volgende dag op het werk. En met salades vind ik het zo fijn dat het elke keer weer wat anders is. De ene keer kies ik voor een salade met peulvruchten zoals linzen, lekker met bijvoorbeeld rucola en tomaatjes. De andere keer maak ik een salade met fijngesneden kool. Mijn favoriet van het moment is een salade met kiemen en avocado, waar ik eerder al het recept van online zette.

IMG_7557a IMG_6053

Soep – Ook zo’n bron van variatie & inspiratie: soep. Elke keer weer een beetje anders, handig voor restjes groente en heerlijk verwarmend. Naast m’n kom soep eet ik dan graag nog wat snackgroente of een rijstwafel met avocado en komkommer. Ik maak natuurlijk altijd zelf soep en maak dan meestal een grote portie, zodat ik wat in kan vriezen.

IMG_4580 IMG_0210 smoothie 6

Smoothie – De laatste tijd doe ik dit iets minder, maar nog steeds kan het erg lekker zijn: een smoothie als lunch. Ik gebruik dan graag wat extra groente, wat havermoutvlokken en lijnzaad voor de vezeltjes en goede koolhydraten. Toch vind ik een smoothie als lunch niet altijd voldoende. Ik krijg namelijk sneller opnieuw trek, dan wanneer ik lunch met bijvoorbeeld een fijne salade.

Omelet met groente – De laatste tijd heb ik op de één of andere manier erg vaak zin in eieren. Gekookt of gebakken, dat maakt eigenlijk niet uit. Maar elke dag een eitje? Heerlijk! Dus hoe lekker is het dan om te lunchen met een omelet (van 2 eieren en kruiden) met groente erbij. Soms roerbak ik de groente even, en de andere keer doe ik er wat salade bij. Eieren geven me altijd veel energie en een verzadigd gevoel. Bovendien zijn eieren ook erg gezond! Kom maar door met die omelet dus!

IMG_4183 IMG_4180

En ten slotte, neem ik een enkele keer als lunch: een kom havermoutpap, een ei-banaan pannenkoek, sushi of andere left over-hapjes van het avondeten (vandaag heb ik bijvoorbeeld Paella als lunch).  En één á twee keer per week eet ik brood als lunch. Dan natuurlijk wel een zelf gebakken speltbrood en uiteraard healthy beleg zoals avocado (lekker met wat kerrie erop), komkommer, rucola, pesto of tomaat…

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.