In een besloten Facebook-groep doe ik deze maand mee aan een “30-dagen-voel-je-fit-challenge” en elke week is er weer een nieuw thema om mee aan de slag te gaan. De eerste week stond in het thema van suikervrij. Ik was er al een tijdje mee bezig om puur te koken, zo min mogelijk zakjes en potjes te gebruiken. Maar als je er dan nog eens extra kritisch naar kijkt, kom je erachter dat echt overal suiker in zit; in vleesbeleg, ketchup, ketjap, voorgekookte groente in pot, etc.

Ik ben de keuken ingedoken en ben van alles zelf gaan maken, waaronder spelt- en pompoenbrood voor vriendlief (zelf eet ik geen brood) en smeerseltjes (oa. hummus, imitatie-Heksenkaas en Baba Ganoush) zodat het brood ook nog eens healthy belegd kan worden.

Omdat ik er toch ook erg van hou om in het weekend fijne taarten te maken, ben ik wat gaan experimenteren met suikervrij gebak. Zo maakte ik een soort bounty-balletjes (dadels pureren, geraspte kokos erdoor, balletjes ervan draaien en overgieten met gesmolten extra pure choco, af laten koelen en that’s it), erg makkelijk en lekker. Ook maakte ik Citroen-kruimel-koeken naar een recept dat ik op Pinterest vond (zoek op ‘lemon cream crumb bars’), maar zonder suiker is dat echt niet lekker. Mijn vriendinnetje kwam met een leuk receptje om zelf gezonde en suikervrije Snickers te maken, die smaakten écht naar Snickers! En van m’n zus kreeg ik een recept voor healthy brownies (staat nu in de oven en het ruikt meteen al goddelijk).

Waar het op neer komt: ik vind het erg leuk om wat recepten uit te proberen voor verantwoorde tussendoortjes, maar fijne taarten mét suiker moeten ook nog steeds kunnen. En waar het kan, pas ik de receptuur wat aan en maak ik het ietsje gezonder. En doordeweeks blijf ik bezig met gezond en goed eten. Geen brood, dus fijn ontbijten met havermout (‘overnight oats’), Granola, yoghurt met wat fruit en honing, een banaan-ei-pannenkoek of een smoothie (bijvoorbeeld deze). Als lunch zijn deze gerechtjes ook erg geschikt, maar een soep (bijvoorbeeld dit recept) of salade (bijvoorbeeld deze) is ook lekker. En dan ’s avonds natuurlijk veel groente, peulvruchten, vlees, vis of vegetarisch. Dus geen (of zo min mogelijk) aardappels, pasta en rijst.

Hoe meer ik me verdiep ik deze manier van eten, des te meer leuke recepten kom ik tegen en krijg ik telkens meer zin om te koken en op deze manier goed voor mezelf te zorgen. Aanstaande zaterdag is vriendlief jarig en maak ik een uitgebreide High Tea. En dit wordt dan natuurlijk een High Tea met een gezonde en verantwoorde twist (maar ook net zo goed met lekker ‘fout’ gebak). Ik zal er wel het één en ander van posten :)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.