Afvallen enzo…

Afvallen enzo… Tja… Dat ik van koken en lekker eten (taart!) hou, is denk ik wel duidelijk uit de recepten die ik online zet. Ik moet er soms echt op letten dat ik m’n blog niet volzet met alleen maar zoetigheid. Want tja, eerlijk is eerlijk: ik let erg op m’n voeding. En dat doe ik natuurlijk niet voor niets: er mogen best wat kilo’tjes af. Althans: er mochten best wat kilo’tjes af. Op een halve kilo na, heb ik mijn streefgewicht namelijk bereikt en is het nu de kunst om met goede voeding ook dit mooie gewicht te behouden. Ik ben in totaal 15 kilo afgevallen en daar ben ik natuurlijk erg blij mee! Ik heb alleen niet zo heel erg het idee dat ik echt ‘aan de lijn’ ben… ik heb alleen mijn manier van eten aangepast. Maar echt een super strikt dieet heb ik nou ook weer niet. Ik hou voor mezelf aan dat ik doordeweeks consequent moet zijn en in het weekend minder. Dus ik eet heus wel eens taart en chips en chocola en… ;)

IMG_2212 IMG_2881 foto popcorn6

Voedingsadvies

Met al die dieet-trends, voedings-adviezen en healthy tips over afvallen enzo, zie ik soms door de bomen het bos niet meer en kan ik maar één conclusie trekken: kiezen wat voor mij goed eten is zodat het niet een eenmalig dieet is, maar een nieuwe manier van eten en leven. Het is nou ook weer niet zo dat ik willekeurig uitkies wat ik wel of niet lekker vind, of ‘het beste’ van verschillende diëten bij elkaar voeg. In mijn items ‘Wat LaSanne (w)eet‘ lees je meer over de keuzes die ik maak en wat ik het liefste eet.

Ik heb zo ook mijn periodes. Zo heb ik een periode heel strikt gelet op suikers. Er zit in zoveel dingen suiker! Ik dacht dat ik al redelijk healthy bezig was, maar de fles ketchup, balsamico-azijn, doperwtjes uit pot en het broodbeleg kwamen er niet goed vanaf. Ik vond het erg verhelderend om specifiek op de suikers te letten, dat maakte me echt een stuk bewuster. De laatste tijd let ik erg op eiwitten. Ik probeer qua verhouding per dag 30% eiwit, 30% vet en 40% koolhydraten en gebruik daarvoor een app. Toegegeven: dat vraagt om discipline en goed plannen wanneer je wat eet. En soms is dat erg lastig. Maar ook dit geeft een goed inzicht in wat ik zoal eet en qua voedingsstoffen binnenkrijg.  Afvallen is en blijft ook een kwestie van minder eten: minder van alles. Je lichaam raakt er echt aan gewend en na een kleine maaltijd kan ik echt vol zitten.

 

De juiste balans

Naast goede voeding en hier de juiste balans in vinden, heeft sport voor mij ook meer en meer prioriteit gekregen. Waar ik vroeger niet perse sport nodig had om me goed te voelen, kan ik nu niet meer zonder en merk ik dat ik steeds fanatieker word. Hoe heerlijk is het om in het park hard te lopen en een kracht-workout te doen of buiten te hockeyen…

 IMG_0241 IMG_1702 IMG_9777

Ik wil me nu gaan richten op een goede manier van eten zodat ik op gewicht blijf. Dus iets grotere porties per maaltijd maar nog steeds blijven kiezen voor de gezonde en verantwoorde ingrediënten. En daarnaast natuurlijk door blijven gaan met sporten. Wordt dus vervolgd…

Lees ook dit artikel over het eten van meer groente. Wil je meer lezen over mij? Check dan Sanne van LaSanne

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.